באירופה, צנחו היקפי ההונאות ביותר מ–80% מאז יישום התקן שמאפשר ביצוע עסקות באמצעות כרטיס אשראי חכם

שיטת התשלום בישראל משתנה, ויחד איתה צפויים להשתנות הרגלי הרכישה שלנו כצרכנים.

בימים אלה מתחיל אימוצו של תקן בינלאומי המאפשר לבצע רכישות  בכרטיסי אשראי תוך הקשת קוד סודי בעת הרכישה (בדומה למשיכת כספים בכספומט). בישראל נפתחים מדי שנה אלפי בתי עסק, והם יתקינו את המסופים החדשים. המוכר יסובב לכיוון הקונה את המסוף, הקונה יקליד לעיני עצמו בלבד את הקוד הסודי שלו, ורק אז תאושר העסקה, כפי שקורה כבר היום ברוב המדינות המפותחות.

התקן הבינלאומי EMV (ראשי תיבות של שלוש חברות כרטיסי אשראי בינלאומיות — יורופיי, מאסטרקארד, ויזה) יאפשר ביצוע עסקות בצורה מאובטחת בכרטיס אשראי חכם — בעל שבב אלקטרוני. מסוף התשלום הנמצא בבית העסק יקרא את השבב האלקטרוני שעל גבי כרטיס האשראי במקום קריאה בקורא כרטיסים מגנטי, כפי שהיה נהוג עד כה.

השיטה צפויה לצמצם באופן משמעותי את הסיכוי להונאות בכרטיסי אשראי: יותר לא ניתן יהיה לבצע עסקה עם כרטיס אשראי גנוב מבלי לדעת את הקוד הסודי של הכרטיס. באירופה צנחו היקפי ההונאות ביותר מ–80% מאז החלו ליישם את הטכנולוגיה, הקיימת כמעט בכל העולם.

בשנתיים האחרונות נעשו מאמצים רבים — בהובלת בנק ישראל, חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים) וחברות האשראי — שהביאו להתקנת חומרה התומכת בסטנדרטים החדשים באלפי בתי עסק. תשתית זו תאפשר מעבר של חלק נכבד מהשוק לתקן החדש. ניתן להעריך שתוך שנה, ובמאמצים משותפים, ניתן יהיה להסב את החלק המכריע של המסופים בבתי העסק הקיימים.

המציאות המתהווה תאפשר יישום של שירותים מתקדמים באמצעות המסופים החדשים. מסופים אלה תומכים בין היתר בטכנולוגיה המאפשרת ביצוע תשלומים באמצעות העברת נתונים ללא מגע — עם כרטיס אשראי או טלפון נייד. בחברות האשראי כבר נערכו לכך והנפיקו מיליוני כרטיסים שתומכים באפשרות לעסקת אשראי ללא מגע. שכלול התשלומים האלקטרוניים באמצעות המסופים החדשים צפוי להוביל גם לגידול בהיקפי הרכישות בבתי העסק.

ישראל עומדת בפני מהפכה שתכניס אותה לעידן התשלומים הבטוחים, ובכך יצטרפו מיליוני הצרכנים במדינה למדינות שבהן כבר לא זוכרים איך משלמים בשיטות הישנות.