תקן EMV  איך זה משפיע עלינו

מהו תקן EMV? מהם יתרונותיו? וכיצד הוא יכול לתרום לבעלי עסקים ולהפחית סיכונים?

Europay Mastercard Visa או בקיצור EMV, הוא תקן בינלאומי שפותח במטרה לאבטח עסקאות המבוצעות באמצעות כרטיסי אשראי. בשנים האחרונות התגלו מקרים רבים של זיופי כרטיסי אשראי בדרכים שונות ותקן EMV  נוצר כדי לאפשר רכישות מאובטחות בכרטיסי אשראי, תוך צמצום מקרי ההונאה והזיופים.

כיצד זה עובד?

אם בעבר כרטיס אשראי הגיע עם פס מגנטי והקופה הייתה קוראת את הפס וכך מקבלת את נתוני הכרטיס, הרי שהתקן עובד בצורה שונה. כרטיסי אשראי יגיעו עם שבב אשר יהיה ייחודי לכל כרטיס וקוד סודי. בעת ביצוע סליקת האשראי הלקוח יהיה חייב למסור את הקוד הסודי, אחרת לא ניתן יהיה לחייב את הכרטיס.

מהם היתרונות של תקן EMV?

באמצעות שימוש בקופות רושמות ממוחשבות, בהן מוטמע תקן EMV בנק ישראל אפשר לייעל את ניהול הכספים של העסק בדרכים רבות. קופה ממוחשבת חכמה תנפיק קבלות רגילות ללקוחות, חשבוניות מס ותסייע בתכנון מס לעסק. מלבד תכנון מס לעסק, הקופה יכולה לנהל את כל תזרים המזומנים של המקום, לעקוב אחר נוכחות העובדים ולהנפיק דוחות ממוחשבים אשר יכולים לשמש לצורך רשויות המס והנהלת החשבונות. בנוסף, תקן EMV  מקטין באופן משמעותי את האפשרות לזיוף כרטיסי אשראי, וזהו יתרון אשר מגן גם על בעל העסק וגם על לקוחותיו. עסק המציע ללקוחותיו סליקת אשראי בצורה מאובטחת, הוא עסק אשר מבטיח לעצמו מוניטין אמין ורציני.

 

תקן EMV

 

כיצד יכול תקן EMV  להשפיע על בעלי עסקים?

תקן EMV  הוא אמנם תקן בינלאומי, אך הוא אומץ על ידי בנק ישראל ובהדרגתיות יהפוך להיות תקן מחייב לכל עסקאות האשראי בארץ. לצורך העניין לא משנה אם מדובר בחנות שיש לה כתובת ממשית או באתר אינטרנט העוסק במכירות מקוונות, בשני המקרים יהיה צורך לאמץ סליקת אשראי מאובטחת. כאמור, לתקן EMV  יש יתרונות רבים, ומעבר לכך שהוא מצמצם את הסיכוי לזיופים ומרמה ומגן על העסק ולקוחותיו, הוא גם מאפשר לבצע ללא חשש עסקאות עם עסקים מחו"ל אשר אימצו את התקן. עם זאת, חשוב לדעת מספר דברים. אימוץ התקן הופך להיות חובה ולכן עסק שלא יפעל על פי תקן זה יהיה אחראי להונאות אשראי שבוצעו אצלו. כמו כן, כדי להפעיל את התקן יש צורך לעבור למכשיר סליקה שונה מזה ששימש את בתי העסקים בעשורים האחרונים.

מבחינת ביצוע העסקאות עצמן, בעל העסק חייב לוודא שבכל עסקה נמסר קוד אישי, גם כאשר מדובר במכירות פרונטליות וגם במכירות אינטרנטיות או טלפוניות.