שיננתם כבר את הקוד הסודי?

שימוש בכרטיס האשראי מתחבר לנו באופן אוטומטי עם גיהוץ, אבל הפעולה הזו למעשה תיעלם בקרוב.

תקן חדש לשימוש בכרטיסי אשראי בעת רכישה פיזית בבית העסק, יחייב הכנסת הכרטיס למסוף המיועד לכך והקשת קוד סודי על ידי הקונה, בדומה למשיכה בכספומט. המציאות הזו ודאי מוכרת לרבים מאיתנו שעשו שופינג באירופה, שם כמעט בכל החנויות הלקוח נדרש להקיש קוד סודי בקניה.

התשתיות לפורמט החדש הולכות ומתבססות בחודשים האחרונים גם בישראל, בבתי העסק וברבות מהחנויות, בעיקר ברשתות הקמעונאיות הגדולות. עם זאת המעבר מגיהוץ הכרטיס להכנסתו למכשיר ייעודי והקשת קוד סודי רק החל והוא צפוי להתפתח בהדרגה במהלך השנה הקרובה, ובעוד שנה, אולי קצת יותר, צורת התשלום הזו צפויה להופיע כבר בחלק ניכר מהחנויות בארץ.

ביקרנו באחת החנויות הראשונות בישראל שהחלו להפעיל את התקן החדש. "נראה שהלקוחות מתרגלים למציאות החדשה", אומרת שלי אדרי, מוכרת בחנות ברמת גן. גם משה, תושב העיר שרכש מוצר תוך הקשת קוד סודי, אומר לנו כי "אין סיבה שהישראלים לא יתרגלו לזה, כמו שאנשים התרגלו לזה כבר בחו"ל".

לדברי מאיר רן, מנכ"ל חברת "כספיט", רוב בתי העסק בישראל כבר ערוכים מבחינת החומרה הנדרשת וכרגע יש היערכות גם מבחינת התוכנה. "אני מעריך שתוך שנה רוב העסקים הגדולים כבר יפעלו במתכונת הזו", אומר רן.

מפחית את ההונאות באשראי

התקן הבינלאומי EMV (ראשי תיבות של שלוש חברות כרטיסי האשראי הבינלאומיות שפיתחו אותו: Europay ,MasterCard ,Visa) נועד לאפשר ביצוע עסקאות בצורה מאובטחת בכרטיס אשראי חכם – כרטיס בעל שבב אלקטרוני.

כאמור, התקן הזה דורש מהקונה להכניס את הכרטיס, כאמור, למכשיר ולהקיש קוד סודי בכל עסקה המתבצעת באשראי. מסוף התשלום הנמצא בבית העסק קורא את השבב האלקטרוני שעל גבי כרטיס האשראי כתחליף לקריאה בקורא כרטיסים מגנטי.

מדוע זה נחוץ?

השימוש בתקן מצמצם באופן משמעותי את הסיכוי להונאות בכרטיסי אשראי, היות ולא ניתן לרכוש עם כרטיס אשראי גנוב מבלי לדעת את הסיסמה של הכרטיס.

המציאות מראה כי באירופה, למשל, צנחו היקפי ההונאות במעל 80% מאז החלו ליישם את הטכנולוגיה. למעשה תקן זה קיים כמעט בכל העולם, ולמרות הקדמה של ישראל בתחומים רבים, דווקא בתחום הזה היא בין האחרונות שמיישמות אותו.

חברות האשראי הבינלאומיות מפעילות לחצים גדולים להחלת התקן, שקיים כבר כמעט בכל המדינות המפותחות – גם בישראל – ואולם יישומו בארץ נדחה פעמים רבות, וזאת אף שבנק ישראל התחייב בפני חברות האשראי הבינלאומיות כי עד סוף 2019 יושלם המעבר למתכונת הזו.

כתב: אליצפן רוזנברג. צלם: ירון שרון. עריכה: יובל קאסנר.